OESELGEM/BRUSSEL – De Belgische deurpanelenmarkt bestaat uit enkele sterke merknamen die vaak al meer dan 40 jaar in de sector actief zijn.

Met een instap in 50% van het kapitaal van de groep rond Anaf Products verzekert aluminiumspecialist FenekO zich in één klap van een marktaandeel van 30% en een stevige reputatie. En dat is nog maar het begin van de ambities die beide bedrijven voortaan samen willen realiseren!

Anaf Products, opgericht in 1973 met vestigingen in West-Vlaanderen (Oeselgem) en Limburg (Kinrooi), is één van de meest toonaangevende fabrikanten van decoratieve deurpanelen voor aluminium en PVC schrijnwerk. Met 38 medewerkers realiseert het een omzet van ca 6 mio euro op jaarbasis, goed voor zowat 9.000 decoratieve deurpanelen, aangevuld met serviceproducten zoals sandwichpanelen en siergrepen. Dochterbedrijf Atrium produceert daarnaast jaarlijks meer dan 700 complete inbraakwerende deuren op maat, specifiek gericht op installateurs van garagepoorten en buitenschrijnwerk. Anaf bouwde een jarenlange expertise op in het verwerken van gefolierde panelen en accessoires voor de PVC schrijnwerkmarkt. Met de overname van Kipan in Kinrooi in 2007 verzekerde Anaf zich bijkomend van de nodige expertise en productiecapaciteit inzake het poederlakken van aluminium. De voorbije jaren kende Anaf een sterke groei in haar traditionele thuismarkt Vlaanderen, aangevuld met een sterke aanwezigheid in Wallonië en in Zuid-Nederland.

FenekO werd in 1996 opgericht door Frank Nees. De hoofdactiviteit van FenekO is het produceren van vliegenramen en afwerkprofielen voor de bouw. In 2019 opende het zusterbedrijf Aluso te Machelen de deuren. Aluso beschikt over een state-of-the-art aluminium bewerkingslijn en poederlakkerij en specialiseert in het plooien, laseren en lakken van aluminium.

Naast zuiver plooi- en lakwerk worden ook afgeleide producten zoals raamdorpels, muurkappen, dakranden, raamkaders, sandwichpanelen, siergrepen en deurpanelen geproduceerd die via het FenekO netwerk verdeeld worden. Een derde zusterbedrijf van FenekO is FNK Logistics, een gespecialiseerd eigen transportbedrijf dat instaat voor het centraliseren van de producties afkomstig uit de verschillende sites, en het leveren daarvan bij klanten in België en Nederland. De ganse groep stelt 100 mensen tewerk en is goed voor een omzet van meer als 20 mio op jaarbasis.

Met een verankering van 50% in het kapitaal van de groep rond Anaf Products verzekert FenekO zich nu van een vaste plaats en een sterk merk in de vrij complexe deurpanelenmarkt.

“Deurpanelen en sandwichpanelen zijn net als plooiwerk en vliegenramen noodzakelijke accessoires die naar het einde van de werf toe opgeleverd moeten worden”, verduidelijkt Frank Nees deze beslissing. “De afmetingen en kleuren worden bepaald door het buitenschrijnwerk dat door onze klanten wordt geproduceerd en geplaatst, wat inhoudt dat wij als toeleverancier van deze accessoires bijzonder flexibel moeten zijn en dat onze klanten verwachten dat wij snelle en betrouwbare doorlooptijden kunnen garanderen. Dat DNA hebben we dus al met Anaf gemeen.”

De ambitie van Anaf en FenekO is om op korte termijn een “one stop shop” aan te bieden aan hun cliënteel, waar alle soorten buitenafwerkingen besteld kunnen worden. “Zeg maar gerust een one stop webshop”, preciseert Harald Van Geluwe, gedelegeerd bestuurder bij Anaf, “want de digitale transformatie wordt een speerpunt om het marktaandeel van Anaf in de deurpanelenmarkt nog verder te verstevigen. Als KMO zijn wij blij dat wij dankzij de instap van FenekO in ons kapitaal zullen kunnen profiteren van de expertise die zij op dit vlak reeds hebben opgebouwd. Het is de bedoeling om reeds op Polyclose in januari 2022 ons gemeenschappelijk online platform voor te stellen. Daarnaast zien we ook veel mogelijke synergiën op vlak van de optimalisatie van onze aankopen, commerciële en logistieke kanalen.”

De deal tussen Anaf en FenekO hertekent het deurpanelenlandschap in België. “Voor bestellingen van deurpanelen verwijzen wij voortaan door naar Anaf”, licht Frank Nees toe. “Het is de bedoeling dat Anaf zich specialiseert in de productie van decoratieve deurpanelen en accessoires. Dat soort van maatwerk is voor een organisatie als FenekO soms verstorend. Aan de andere kant zijn FenekO, Aluso en FNK Logistics dan weer perfect uitgerust om grotere series serviceproducten zoals sandwichpanelen snel, goedkoop en efficiënt te produceren en te leveren. Hierdoor krijgt Anaf meer capaciteit vrij om verder door te groeien als specialist in decoratieve panelen.

Aan ambities geen gebrek dus, en dat wordt ook bevestigd door de investeringsplannen die beide bedrijven in het kader van de deal met elkaar hebben afgesproken. “We willen ernaar streven om elke site een specifieke specialisatie te geven, met zo weinig mogelijk interne logistiek. Zo willen we onze doorlooptijden zo kort mogelijk maken”, gaat Harald Van Geluwe verder. Dit traject hebben we reeds enkele jaren geleden ingezet, en met succes. Nu is het tijd voor de volgende fase, zodat we onze groei kunnen blijven ondersteunen. Met FenekO aan boord zijn onze mogelijkheden daarin veel ruimer dan voorheen.”