Oeselgem, juni 2017 –  Anaf Clean & Care, de oudste business unit van Anaf Products uit Oeselgem, breidt uit. Na meer dan 45 jaar geproduceerd te hebben in de oorspronkelijke vestiging van het bedrijf aan de Brugstraat 29 te Oeselegem, investeert het bedrijf nu in een nieuwe afdeling in het recentere productiegebouw dat gevestigd is in de Brugstraat 14. “In onze huidige productiehallen hadden we te kampen met een beperkte hoogte en breedte. Door de noodzakelijke compartimentering was het niet eenvoudig om binnen het bestaande gebouw uit te breiden”, licht bestuurder Philippe Windels toe. “Recent hebben we enkele grote nieuwe klanten kunnen overtuigen om met onze producten te werken waardoor ook onze voorraad aan basisgrondstoffen en afgewerkte producten meer ruimte begon in te nemen. Door de activiteiten over te brengen naar het nieuwe gebouw slaan we 2 vliegen in één klap. We vergroten de beschikbare ruimte en we krijgen de kans om onze ruimte volledig aan te passen aan de manier waarop we ondertussen produceren.”

De afdeling Clean & Care is goed voor zowat 10% van de omzet van Anaf Products nv, dat voor het overige vooral actief is als één van de grootste Belgische fabrikanten van deurvullingen voor PVC en ALU deuren en op maat gemaakte inbraakwerende deurgehelen. De onderhoudsproducten zijn geschikt voor het onderhouden en renoveren van PVC en aluminium schrijnwerk. Het bedrijf brengt reeksen uit die zowel geschikt zijn voor particulier gebruik als voor professioneel gebruik. De producten worden in België verkocht via schrijnwerkers, en zijn ook beschikbaar in “private label” uitvoering. In het buitenland wist het bedrijf recent een sterke groei neer te zetten via distributie. “Onze bedoeling is een one-stop-shop te zijn voor alle reinigingsproducten die een professionele schrijnwerker in een werf kan nodig hebben”, gaat Philippe Windels verder, “daarom hebben we ons gamma uitgebreid met diverse types lijmen, glasreinigers en specifieke ontvetters en cementreinigers. Ook het ecologische aspect wordt niet vergeten. Zo hebben we al 2 producten volledig opnieuw ontwikkeld om er een gezondere variant van te maken zonder aan effectiviteit te verliezen, met name onze Antiris ECO en de ECO variant van onze PVC buizenlijm.”

Anaf is goed voor een jaaromzet van 7 miljoen euro en stelt 46 mensen tewerk in 2 productiesites in Oeselgem en Kinrooi. Het werd 4 jaar geleden overgenomen door Wim Cools, Harald Van Geluwe en Philippe Windels, met de steun van Cennini, de familiale holding van de familie Claeys (ex-Roularta Media Group). Onder hun impuls werden al snel 3 business units in het leven geroepen die elk een specifiek segment van de schrijnwerkmarkt benaderen. De afdeling Panels concentreert zich met de productie van halffabrikaten op de industriële en KMO schrijnwerkmarkt, terwijl de afdeling Certified Doors afgewerkte deurgehelen levert aan het groeiende segment van dealer/plaatsers. Via de afdeling Clean & Care wordt met een compleet gamma onderhoudsproducten een compleet pakket aangeboden aan de klant. “Het indelen van onze activiteiten in afzonderlijke Business Units heeft toegelaten om focus te hebben op wat belangrijk is voor onze specifieke klanten”, verduidelijkt gedelegeerd bestuurder Wim Cools. “Het heeft ons ook toegelaten om onze middelen in te zetten op zaken die voor klanten ècht belangrijk waren, zoals kwaliteit, levertermijnen en uiteraard enkele nieuwe innoverende producten waarvoor we recent enkele octrooien bekwamen.” Ook op marketingvlak heeft het bedrijf niet stilgestaan. “Omdat wij als overnemers niet uit de sector afkomstig zijn, zijn we minder snel geneigd om bepaalde dogma’s te aanvaarden. “Ons motto is elke dag, “als het eenvoudig kan, moet je het niet moeilijk maken”, zo verklaart Harald Van Geluwe, bestuurder bij Anaf Products, de recente evoluties in het aanbod. “Pas nadat je een eenvoudig en overzichtelijk aanbod hebt, kan je ook vlot bestaande en nieuwe klanten over de streep trekken. Dus hebben we heel veel tijd en energie gestoken in enerzijds deze vereenvoudiging en anderzijds het verzorgen van opleidingen over ons aanbod, door middel van onze gesmaakte Anaf Academies (productseminaries op toffe locaties, red.). Met ons B2C platform “deuradviseur/porteconseil” inspireren we de eindklant en bezorgen we leads aan onze klanten. Een strategie die vruchten afwerpt.” Met een recurrente kasstroom van goed 750.000 EUR is het bedrijf een stabiele en gevestigde waarde in de Belgische schrijnwerksector. Meer informatie kan u bekomen op info@anaf.be. De producten van Anaf Products kan u bezichtigen tijdens de volgende edities van BIS beurs, Habitat, Polyclose en Batibouw. (c) Anaf Products nv